sixdots.pl - szósty punkt widzenia - serwis o przyjaznych technologiach dla niewidomych i niedowidzących

11 września 2010

Mówiące bankomaty BZWBK

Bank Zachodni WBK rozpoczął pilotażowy program uruchamiania mówiących bankomatów. Nowa funkcjonalność to ukłon w stronę osób niewidomych i niedowidzących.

Do tej pory aby wypłacić gotówkę w "zwykłych" bankomatach musiały one nauczyć się ich obsługi na pamięć. Problem pojawiał się wtedy gdy bank zmienił oprogramowanie lub typ bankomatu w danej lokalizacji. Wówczas rezultat obsługi bankomatu "na pamięć" mógł okazać się zupełnie inny od zamierzonego. Dzięki wprowadzeniu mówiących bankomatów ma się to zmienić.

Bankomaty dostosowane do obsługi przez osoby niewidome i niedowidzące nie różnią się od pozostałych bankomatów sieci BZ WBK. Modyfikacją jest tylko dodanie gniazda słuchawkowego na standard mini-jack, zlokalizowanego w prawym, dolnym narożniku ramki okalającej ekran.

Zdjęcie bankomatu z zaznaczonym gniazdem słuchawek

Wystarczy wpiąć słuchawki do gniazda, by usłyszeć komunikaty głosowe, pozwalające na:
  1. Wypłatę gotówki (do wyboru: 50, 100, 200, 250, 300 lub 500 złotych). 
  2. Aktywację karty. 
  3. Zmianę kodu PIN. 
Komunikaty bankomatu można usłyszeć jedynie przez słuchawki. Dzięki temu użytkownik ma zapewnioną dyskrecję i może czuć się bezpiecznie.

Aby ułatwić korzystanie z bankomatów, wszystkie obecnie zmodyfikowane urządzenia są identyczne. Dzięki temu użytkownik bez trudu odnajdzie wszystkie podstawowe elementy bankomatu:
  1. Gniazdo słuchawkowe (mini jack) – przy prawym dolnym narożniku ekranu.
  2. Czytnik kart – z prawej strony poniżej ekranu.
  3. Szczelina drukarki potwierdzeń transakcji – z lewej strony poniżej ekranu.
  4. Klawiatura numeryczna – na środku poziomej półki poniżej ekranu.
  5. Szczelina, z której można odebrać wypłaconą gotówkę – na środku przedniej ściany poniżej półki z klawiaturą.
Układ klawiszy numerycznych jest taki sam jak w telefonie – z cyfrą 1 w lewym górnym narożniku oraz zaznaczoną cyfrą 5.
Zdjęcie klawiatury bankomatu

Aby skorzystać z funkcji wsparcia dla osób niewidomych i niedowidzących należy posiadać kartę płatniczą (w okresie testowym obsługiwane są tylko karty debetowe BZ WBK, docelowo usługa ta będzie udostępniona dla wszystkich kart akceptowanych przez bankomaty BZ WBK). Ponadto trzeba mieć ze sobą słuchawki z wtyczką mini jack (bankomaty nie są wyposażone w słuchawki).

W pierwszym kroku należy włożyć wtyczkę słuchawek do gniazda słuchawkowego a następnie postępować zgodnie z odtwarzanymi instrukcjami. Wyboru opcji dokonuje się poprzez wciskanie klawiszy na klawiaturze numerycznej. Na każdym kroku przeprowadzanej transakcji użytkownik otrzymuje przez słuchawki informacje o dostępnych opcjach, klawiszach, które należy wcisnąć, ewentualnych błędach oraz o możliwości odebrania gotówki.

Do obsługi przez osoby niewidome i niedowidzące zostały dostosowane następujące bankomaty:
  • Warszawa, CH LAND, Wałbrzyska 11
  • Warszawa, CH Reduta, al. Jerozolimskie 148
  • Warszawa, 21 Oddział, Ordynacka 11
  • Warszawa, 49 Oddział, al. Jerozolimskie 53
  • Wrocław, róg ul. Hallera i Powstańców Śląskich Powstańców Śląskich 145
  • Wrocław, Apteka Pod Lwami, pl. Jana Pawła II 7a
  • Wrocław, 1 Oddział (w holu), Rynek 9/11
  • Wrocław, CH Auchan, Francuska 6
  • Poznań, 10 Oddział, Fredry 12
  • Poznań, CH Plaza, K. Drużbickiego 2
  • Poznań, CH Plaza, K. Drużbickiego 2
  • Poznań, 8 Oddział (bliżej wejścia Oddziału), pl. Andersa 5
  • Olsztyn, 2 Oddział, pl. Bema 1
  • Bydgoszcz, 9 Oddział, Gdańska 128
Bank Zachodni WBK prosi osoby niewidome i niedowidzące o zgłaszanie wszelkich uwag dotyczących wprowadzanej usługi mówiących bankomatów.

Źródło: BZ WBK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz